top of page
tyssul-patel-o-zOatT4kQw-unsplash_edited.jpg

Blogs

"Je bestemming is nooit een plek,

maar een nieuwe manier om naar dingen te kijken."

Balans

Het is geweldig dat we zo flexibel zijn, maar er zijn dingen waaraan we ons beter niet kunnen aanpassen. Onze hersenen en zenuwstelsels zijn door de natuur ontworpen om deel uit te maken van de natuur. Leven in een kunstmatige wereld maakt ons ontheemd, kwetsbaar en snel te beschadigen. - Richard O'Connor.

We eisen steeds meer van onszelf, werken langer door, nemen werk mee naar huis en transformeren bijvoorbeeld de lunch (lees: het moment van sociale contacten&ontspanning) tot een efficiënt en vreugdeloze activiteit waarmee we alleen onze fysieke motor bijvullen. En weer door. Door, door, door en nog eens door. Dit zorgt voor stress en stress is zo ongezond voor je lijf.

 

Hoe langer je door gaat, hoe groter je doorzettingsvermogen is. Een mooie eigenschap, maar begrens. Gebruik je doorzettingsvermogen tot op een zekere hoogte en zorg tussendoor voor balanspauzes. Zorg voor jezelf zoals je ook voor een ander zorgt.

 

Waarom jezelf onder aan de ladder zetten?

 

Om ervoor te zorgen dat je geen automatische robot wordt, is het belangrijk om balanspauzes in te lassen en terug te keren naar een natuurlijke toestand van harmonie.
Zuiver je brein en lichaam van stresschemicaliën door in de loop van de dag balanspauzes van 1 minuut te nemen. Vraag jezelf op deze momenten bv.: Waar ben ik nu? Waar zijn mijn gedachten?

 

Ik merk tijdens mijn balansjes dat mijn gedachten alle kanten op schieten. Voor mij een teken van drukte, waarbij ik nu weet dat het voor mij van belang is om even 'terug te keren', te 'landen'. Ik recht mijn rug, voel de stoel onder mijn kont, wrijf met mijn handen over mijn benen, zorg dat beiden voeten de vloer raken en let op mijn ademhaling. Bij elke inademing denk ik aan de zuiverende lucht die ik inadem. Bij elke uitademing blaas ik de stress/onzuiverheden weg. Laat gaan die stress, laat los.

 

Zorg in ieder geval voor drie balansmomenten op een dag. Dat kan als je 's morgens wakker wordt, tijdens het auto rijden, vóór een vergadering, onder de douche of gewoon wanneer jij de behoefte voelt. Probeer maar eens te voelen.

Als je geen drie balansmomenten kan vinden op een dag, wordt het tijd dat je liever gaat zijn voor jezelf.

 


Zorana

dier.PNG

Maart 2022

Kern

De herfst gaat over het loslaten van datgene wat wij niet meer nodig hebben of wat ons tegenhoudt, zoals de boom haar bladeren laat vallen. Door los te laten/op te ruimen komt er ruimte vrij voor nieuwe dingen, nieuwe energie en kom je weer meer in contact met jezelf. Voel en beslis wat niet meer voedzaam is voor jou.


Ga terug naar jouw kern, jouw waarheid, gewoon zoals je bent puur natuur. Ook ik zal de aankomende tijd weer opnieuw gaan voelen wat mij fijne, zachte en positieve energie brengt. Datgene wat mij het tegenovergestelde brengt en mij dus niets meer brengt of zelfs alleen nog maar energie kost, zal ik los laten.

Afgelopen jaren heb ik zoveel eigen gemaakt en mezelf gevormd, maar is dat alles nog steeds passend? Welke delen van mezelf voelen nog als van mij? En welke niet meer?  De blaadjes vallen van de bomen en ik ga mezelf weer eens even flink afpellen. Hoe? Gewoon door te voelen. Dat wat niet meer goed voelt/niet meer bij mij hoort zal ik vaarwel zeggen. Dat wat wel bij mij past, goed voelt, zal ik vasthouden/verwelkomen, zodat ik steeds weer (opnieuw) mezelf kan zijn, vanuit mijn kern, vanuit wie ik daadwerkelijk ben, vanuit nature.

 

Een tijdje terug een waardevol gesprek gehad met een inspirerend persoon. Hij zei:

''Tot je 3e/4e levensjaar ben je puur, puur jezelf. Daarna ga je naar school en word je langzaam gevormd''.

Hij adviseerde: ga terug naar jouw 'ikje' van een jaar of 3/4 en voel vanuit daar wie je bent en wat je wil. Vind daar je kracht en volg vanuit daar opnieuw jouw lijn, jouw levenslijn in kracht.

 

Als ik naar onderstaande foto van mijzelf kijk en terug ga naar dat gevoel, weet ik weer wat ik meer mag gaan doen: blote voetjes op de grond en meer aarden. Minder denken en meer doen, gewoon doen zonder al dat nadenken. En in de buitenlucht zijn want dat doet me goed. De sportschool heb ik inmiddels opgezegd/losgelaten. Dit voelde niet meer goed. Tegenwoordig ga ik veel liever wandelen, fietsen, mediteren en doe ik aan yoga. Terwijl ik dit schrijf, ben ik mijn eigen website aan het maken. Nooit gedacht dat ik dat zou kunnen. Just do it en go for it!

Wie ben jij in werkelijkheid en wat mag jij meer laten zien vanuit je kern? 

Lieve groetjes, 


Zorana

Kleine Naanie.PNG

Oktober 2021

  • Facebook
  • Instagram

© 2022 by Zorana's coachpraktijk, created by Wix.com

bottom of page